Er zijn allerlei verschillende soorten workshops, zoals: actieve workshops (sport & spel), workshops gericht op verbinding in de groep (mindset training) maar er zijn natuurlijk ook creatieve workshops! Talloze creatieve workshops zijn er te vinden in Rotterdam en omstreken. Echter, bent u nu op het punt om zelf een creatieve workshops te maken. Hoe doet u dat en waar moet u op letten? Wij geven u tips!
Klassenmanagement bij een creatieve workshops
Klassenmanagement is erg belangrijk bij het geven van een creatieve workshop. Of het nu schilderen, tekenen, pottenbakken of wat dan ook is. Uw workshop zal zeer waarschijnlijk gericht zijn op samenwerking en leerlichtgericht werken. Leerlinggericht werken betekent dat de leerling vooral aan het werk is. Meestal geeft u bij een creatieve workshop een korte instructie wat de opdracht precies is, maar de leerling zal zelf vooral creatief bezig zijn. Let dan goed op uw klassenmanagement. Maak heldere afspraken met de klas en verbind hier ook consequenties aan. Maak bijvoorbeeld afspraken over of ze wel/niet mogen overleggen, wie de spullen pakt zodat er minder gelopen wordt in het klaslokaal en wanneer zij vragen stellen aan de docent. Mocht u meer informatie willen over klassenmanagement, lees dan eens dit artikel: https://wij-leren.nl/klassenmanagement-artikel.php . Zij geven meer tips over klassenmanagement.
Maak een creatieve workshop in de belevingswereld van de leerlingen
Met de belevingswereld van de leerlingen wordt bedoeld, de manier waarop een kind de wereld beleeft. Wees uzelf bewust dat een kind de wereld anders beleeft dan een volwassene. Verdiep u eens wat de kinderen van nu interesseert (denk aan social media, bekende Youtubers of games die de kinderen spelen). Misschien een ver van uw bed show, maar dit is iets wat de kinderen zal aanspreken om uw creatieve workshop te volgen! Als u bezig bent met film, laat de leerlingen dan eens zelf een vlogje maken. Of als u bezig bent met programmeren, probeer dit op gamen te betrekken. Zo maakt u een creatieve workshop spannend!
Zorg voor een helder doel bij een creatieve workshop
Om in de termen van de belevingswereld van leerlingen te spreken, kan een creatieve workshop soms aanvoelen als ‘doelloos’. Creatieve workshops kunnen vooral door leerlingen van de middelbare school gezien worden als onnodig, saai of stom. ‘Wat heb ik hieraan mevrouw’, is een vraag die veelvuldig gesteld wordt bij lessen in het algemeen en naar onze ervaring nog vaker bij creatieve workshops. Zorg daarom voor een helder doel. Maak duidelijk wat de leerlingen hieraan hebben en waarom zij een bepaalde vaardigheid moeten beheersen. Denk dan ook terug aan het stukje over de belevingswereld van de leerlingen, koppel een helder doel aan de belevingswereld en je zult zien dat leerlingen enthousiast, gemotiveerd en aandachtig zullen meewerken aan jouw creatieve workshop.
Neem de leerlingen mee in de voorbereiding van jouw les
Huh? Maar ik ontwerp toch zelf de les? Dat klopt helemaal! Echter, kunt u ook met een klein slimmigheidje de leerlingen meenemen in de voorbereiding van jouw les. Laat de leerlingen bijvoorbeeld kiezen in iets wat zij willen, dit stimuleert de autonomie van de leerlingen waardoor de leerlingen jouw les nog meer zullen waarderen. Denk bijvoorbeeld aan een kleine vraag of er een leerling is die wel/niet zijn eindproduct wil presenteren voor de klas. Dit kan ervoor zorgen dat leerlingen die graag presenteren hun eindproduct kunnen laten zien, meer winst voor deze leerlingen! De andere leerlingen zullen zich dan ook gehoord voelen, omdat zij niet perse hoeven te presenteren. Een win win!
Meer informatie nodig?
Indien u meer informatie nodig heeft, contact ons dan vrijblijvend op [email protected]. Wij beantwoorden al uw vragen! Indien u deze blog interessant vond, lees dan ook eens onze andere blog: https://enjoy2learn.nl/een-goede-workshop/. Deze gaat over het maken van een goede workshop in het algemeen, met tips en tricks voor uw perfecte workshop!